Friday, April 03, 2020

Diari Pregnant : Buka Buku Pink di Sandakan


Assalamualaikum, Hi 
my super duper diari online 



Selepas buat scan haritu, adalah cari info pasal buka buku pink. Tapi bila buat research prosedur setiap klinik kesihatan tak sama. Untuk saya sendiri buka buku pink di Klinik Desa Batu 7 Sandakan. Reason sebab dekat dengan tempat tinggal and memang kena buka buku pink ikut kawasan tempat tinggal. 

[gambar klinik] 


Petang balik dari kolej aku cuba singgah di KK untuk tanya prosedur nak buka buku pink. So next time aku tak lupa cerita buka buku pink ni aku catat step by step. 


Step 1 :  Kaunter klinik
Tanya nurse yang bertugas dekat kaunter. Nurse akan tanya details dan tempat tinggal kita. Pastu dia akan refer kepada nurse yang assist untuk kawasan tu. Masa tu dapat bilik hujung sekali. 


Step II : Jumpa Nurse
Masa jumpa dengan nurse, dia akan tanya maklumat tentang tarikh first last datang haid (macam dekat post sebelum ni). Then dia tanya macam mana tahu pregnant. Pastu dia akan minta dokumen-dokumen seperti kad pengenalan mama to be, kad pengenalan daddy to be, salinan sijil nikah, gambar passport mama dan daddy to be. (yang ni aku memang tak bawa langsung sebab niat nak tanya je dulu) Sebenarnya untuk kes aku ni masih awal lagi pergi buka buku pink. hehehe. Tapi nurse tu cakap, takpa sebab dah alang-alang sampai dia terus lengkapkan butiran diri dan suami sekali dengan cek perut dan breast examination.

...

Nurse akan isi dua buah buku. Satu warna putih untuk simpanan mama dan satu lagi warna pink untuk simpanan pihak klinik. Tapi masa ni aku tak dapat lagi buku putih tu sebab dokumen-dokumen tak bawa. So nurse tu suruh singgah esok untuk hantar dokumen-dokumen semua tu. Sekejap je, mungkin sebab time pergi kk tu dah lewat petang. 

Alhamdulillah dipermudahkan selesai satu perkara walaupun sebenarnya datang just nak tanya je dulu. 

Dokumen perlu disediakan:
1. Kad pengenalan Mama (disahkan di JPN)
2. Kad Pengenalan Daddy (disahkan di JPN)
3. Salinan Sijil Nikah (disahkan di Pejabat MUIS)
4. Gambar Passport Mama dan Daddy (2 keping)

Ingat tau, semula dokumen perlu disahkan dan buat 2 salinan ya. Kalau nak lebih pun boleh untuk simpanan sendiri.


No comments:

Post a Comment