Monday, October 14, 2013

Hari Kantin & Hari Kokurikulum 2013

Assalamualaikum, Hi
My Dear Super Duper Diary

hey diary ! aku rasa nak tulis cerita tentang hari kantin and hari koku dekat sekolah hari itu. takut terlupa kalau ditangguh - tangguhkan. anyway aku berkesempatan nak join hari kantin and the most aku tunggu - tunggu was the hari kokurikulum. but the sad things was aku diletakkan di bawah jawatankuasa pengacara majlis. haihhh ! sungguh memberontak you know hati ni. andai saja bukan hari kokurikulum takda lah aku gila meroyan. ahaa. apakah ? nak buat macam mana hari kantin dan hari ko selalunya ditetapkan pada hari yang sama. arghhhh ! tapi kan tapi kan. aku follow semua aktiviti - aktiviti sukan hokay ! aku bukan jenis duduk diam. lagi - lagi bila ada orang nak minta tolong tapi syaratnya kena minta elok - eloklah. kenalah minta dengan cara yang beradab. jangan jadi egois. bukan aku yang cakap, member aku yang sorang lagi  tu cakap macam tu. ehh motif aku cakap macam ni. abaikan.

okay, cuba perhatikan gambar dibawah. hoyeh. hoyeh. jom ikut saya buat line padang ! ukur, tanda, angkat tong, tuang minyak, gelek jangan tak gelek. best juga main kereta sorong beroda berminyak tu. ehee. mahu je aku buat nama dekat padang tu, nak bagi tahu. hehehe. tak payah nak show-off lah diyana weyh. akhirnya terciptalah dua court futsal padang di smkg. weee. muka, tangan gelap aku tak kesah tapi yang aku kesah kasut kesayangan hamba terpercik dek minyak hitam tu. ouchh ! basuh sental dan sental pun tak tanggal. nampaknya biarlah ia menjadi tanda kenangan cikgu ehhh. 

cuba tengok. serabai tak serabai aku hari tu.
kalau bukan cikgu pj bolehlah cakap senang saja jadi cikgu pj ni.
cuba try meyh. nak tengok senang tak senang.
fyi, padang futsal juga merupakan salah satu bbm yang digunakan dalam pnp.
haha.
oh ya, encik baju turqouise dekat sebelah aku tuh adalah encik guru pembimbing.

TEACHING SOFTBALL =)
before


siapa tahu apa itu sukan sofbol?
"tak tahu cikgu"
pernah tengok kartun doraemon tak? *sambil angkat gambar kartun doraemon size A4*
"ohhhhhhh ! yang giant, sunio, nobita selalu main dekat padang petang - petang tu ke cikgu?"
*cikgu tanya siapa pernah tengok kartun doraemon*
anyway, dalam kartun doraemon tu diorang main besbol bukan sofbol.


untuk memudahkan murid-murid ni faham tentang permainan sofbol bukan mudah. perlu start from zero and of course I have to start from the history, how, when, where and so on. kau ingat senang. main bagi bola terus main pukul-pukul. keselamatan perlu diutamakan. I have to start from how to wear that weird glove. ya, weirdo for the beginner. nampak macam kau boleh cakap, alaa kacang goreng je. aku tahu ada yang berkata sedemikian. tipulah takda. so aku kena bermula dengan cara nak pakai glove, teknik pegang bola, teknik pass and catch, teknik pitching and last but not least the rules. kesian dekat students banyak benda kena catch up. apa yang aku perlu buat ialah bawa bbm agar mereka lebih mudah untuk faham. jadinya, amat mustahil pula bila ada students yang langsung tak dapat catch up pnp hari itu because every time three to five mins before tamat pnp aku akan buat reflection of what they have learn that day. most of them sporting, kalau faham diorang akan cakap faham dan kalau tak faham diorang akan cakap tak faham. kalau kelas tak best pun diorang akan cakap okay ! 

TEACHING FUTSAL =)


samalah ceritanya dengan cerita mengajar sofbol tadi. everything kena start from zero. kosong, kosong. sejarah, bola futsal, gelanggang, teknik hantar, teknik terima, peraturan dan undang-undang and so on. biar skema asalkan murid-murid dapat apa yang diajar hari itu. bukan 100% yang dikejar. tapi aku pasti almost of the tnl diorang dapat. kebanyakkan diorang minat main futsal cuma malu dan takda orang nak ajar. jadi aku pun menjadi cicakman yang datang membantu mereka untuk minat dengan sukan. hehe. takda kaitan langsung. oh ya, gambar diatas diambil sewaktu dalam perjalanan balik jalan kaki. yang kepala besar gedabak tu bergambar dengan students form one. yang saiz badan lebih kurang tu bergambar dengan students form four. memang nampak lebih kurang saja kan ? *ada pekerja restoran tanya, baru lepas ambil paper pmr ke ni adik ? bhahaha*

HARI KANTIN & HARI KOKURIKULUM SMKG 2013

sebelum acara bermula, haruslah masuk kelas. pot pet pot pet. "cikgu, kami kena ambil kupon sekarang." laa, kenapa tak cerita kat cikgu awal - awal. sat na nak ambil gambar dulu. tambah tolak campur. habis waktu pnp tepat pada masanya. hahaha. cikgu sorang lagi tu join sekaki. malu murid-murid aku hang tahu dak.

 


emcee of the day. pengacara majlis. deejay. yang tak berapa nak menjadi. bhahaha. tapi aku sahut cabaran. takda hal lah. dari padang ke protokol gua okay babe. kalau dia suruh nyanyi ke menari ke gua takda hal. gua on zumba babe. hihihihi. millions thank kepada teacher savina, akak yati, cikgu - cikgu yang membantu serta mengajar secara langsung dan tak langsung juga tak ketinggalan kepada murid - murid cikgu yang sporting habis tu. best juga melayan karenah students dekat khemah urusetia. hehe. btw, dear junior yang datang buat kajian dekat sekolah kita hari itu. good luck, dear ! :)

first - gila gila korea song
second - my junior of the sport science and coaching faculty
third - lovely teacher savina <3

my team kecik
JOHAN
tahniah anak-anak!

team futsal form 4


terima kasih juga kepada murid -murid yang bagi cikgu diorang ni macam - macam makanan and minuman. yang dekat bawah ni makanan dibawa balik ke rumah. lain-lain dah makan semasa sedang bertugas. hehe. thanks u'olls. love you ! penulisan diary kali ni, sangat panjang lagi lebar.



keep in touch, DiyanaTjuman
*mengantuk, pengsan, zzzz*

No comments:

Post a Comment