Monday, December 16, 2013

Kenapa Dia Pandai. Aku Tak Pandai.




sometimes tengok ada kawan-kawan yang lebih pandai siap ber-text, main facebook, keluar dating jalan-jalan tapi masih dapat ranking pertama dalam kelas sedangkan yang belajar bersungguh-sungguh pun belum tentu dapat mengatasi kawan kita sendiri tu kan?

pernah juga terlintas. kenapa ada pelajar yang tak pernah datang kelas masih boleh dapat A sedangkan kita ni terpaksa berhujan-hujan berpanas terik datang kelas semata-mata tak nak terlepas pembelajaran tetap dapat B or C? sampaikan kadang-kadang terfikir adil ke semua ini? kita perlu usaha untuk dapat A sedangkan orang lain cuma usaha sikit sudah boleh dapat A. aku mengaku ada sedikit cemburu dengan orang yang macam ini sebab aku pun nak jadi macam dia.

tapi biasanya kalau yang dah pandai ni mesti kawan dengan orang pandai-pandai juga. kalau orang yang kurang pandai minta tolong, diorang selalu pandang rendah lepas tu tak nak sharing-sharing. bukan maksud aku sharing jawapan ke apa. rekod aku tak pernah lagi meniru or minta sharing jawapan dalam test or exam. apa pun, kepada sesiapa yang pandai jangalah kedekut ilmu. kalau yang kurang pandai macam aku ni sharing-sharinglah sikit ilmu tu. hihi

bila fikir-fikir balik, kenapa sibuk-sibuk nak bersaing dengan orang yang lebih pandai daripada kita? makin buat sakit hati adalah. Tuhan jadikan manusia itu berlainan supaya kita boleh jadi unik. kenapa tak bersaing dengan diri sendiri? have to think about it...

1 comment:

Anonymous said...

Yup,, btul tu,, tp saya masih tk puas hati sbb baca buku terok2 tapi pencapaian masih sederhana.. Mksudnya baca buku tu smbil faham laa.. Kalau baca je tk paham aperr mmng tak ah.. :3 tkpewww.. Mngkin Tuhan uji kita adakah kita ini mudah berputus asa atau tidak :))

Post a Comment