Wednesday, January 22, 2014

Tips Buat Orang Cemburu dengan Anda


*kulit cerah sepanjang praktikal :) *

topik entry macam nak beria-ria orang cemburu dekat diri sendiri. nanti bila orang cemburu kata macam-macam mulalah nak melenting. but the truth is sometimes orang jealous dekat kita ada baiknya kalau kita ambil dari sudut yang positif and ada juga keburukannya kalau kita fikir ke arah negatif. here are some tips macam mana nak buat orang cemburu dengan uolls. I got this from the other blogger that I forgot the link. mohon repost.

1. Kemas  
Sentiasa kelihatan cantik walau ke mana pun anda pergi. Pakai pakaian kegemaran anda, yang sesuai dengan tubuh badan, dan pilih warna-warna yang terang dan menarik. Kelihatan cantik adalah kunci kepada keyakinan diri.

2. Jadi Diri Sendiri
Memperbaiki kehidupan anda! Sentiasa mencari jalan untuk meningkatkan kerjaya dan kualiti hidup. Jangan berpura-pura menjadi orang lain. Ubah diri anda secara perlahan-lahan dan positif. Contoh terbaik, banyakkan membaca buku untuk menambah ilmu. Anda tentu mahu jadi lebih bijak daripada orang lain. Lebih baik lagi, tunjukkan pada mereka, yang anda memang bagus!

3. Berkawan
Berjaya dalam hidup! Lakukan yang terbaik, walau di mana anda berada. Berkawan dengan lebih ramai orang, menceburi pelbagai bidang, sentiasa bersikap positif dan bertindak secara yakin.

4. Fokus ! Fokus ! Fokus !
Fokus pada apa yang anda sedang lakukan. Sebagai contoh, sekiranya seorang pelajar, cuba belajar bersungguh-sungguh, dan dapatkan gred terbaik. Sekiranya mereka bertanya, dengan senang hati anda boleh menjawab, "Oh! Saya dapat A+ untuk subjek matematik." Anda bukan saja buat mereka cemburu, malah anda akan menjadi sumber inspirasi buat mereka. Dengan cara itu, anda mungkin akan menjadi pelajar paling popular di sekolah! this is call "persaingan sihat" baru best.

5. Be Matured
Bersikap lebih matang, lebih peka, lebih bijak, dan tunjukkan bahawa anda mempunyai ciri-ciri seseorang yang bertanggungjawab.

6. Berfikiran Positif
Berfikiran positif. Sentiasa mencari jalan penyelesaian yang baik sekiranya anda ditimpa masalah, kesusahan atau kesakitan. Jangan bertindak melulu atau membuat keputusan terburu-buru. Orang lain sentiasa melihat bagaimana anda menghadapi segala masalah tanpa silap membuat keputusan.

7. Buli
Jangan biarkan orang lain menguasai anda. Sekiranya ada sesiapa yang mahu mengarah anda melakukan sesuatu yang anda tidak suka, jangan lakukannya.

8. Buat Baik dibalas Baik
Sekiranya orang lain meminta bantuan anda dengan cara yang baik, bantulah mereka. Tunjukkan sikap tanggungjawab anda kepada orang lain, terutamanya orang yang lebih tua.

9. Keep Strong
Tunjukkan pada mereka yang anda seorang yang kuat semangat. Apabila orang lain mengusik anda, mempermain-mainkan, memalukan anda di depan orang lain, atau memberi kritikan hebat kepada anda, jangan cepat melatah. Abaikan kata-kata mereka. Lakukan apa yang anda suka mengikut cara anda, dan jangan biarkan mereka mematahkan semangat anda.

Sediakan jawapan yang sesuai di dalam fikiran anda, apa yang akan anda perkatakan sekiranya anda dikutuk atau dipersalahkan. Jangan berdiam diri. Berdiam diri akan memperlihatkan kelemahan anda, dan anda akan dikira bersalah.

Thanks for reading.







No comments:

Post a Comment